Zaterdag stond Seolto op het programma voor de Togo selectie. Vooraf bestempeld als een cruciale wedstrijd.

Togo 2 liet Seolto 2 geen illusies maken, er was hier in Goes voor hun niks te halen. Togo combineerde er lekker op los en wist de korf makkelijk te vinden. Togo dat kon blijven herhalen en Seolto dat moeite had om een fatsoenlijke aanval op te zetten was het beeld van de wedstrijd. Het sterke spel van de thuis ploeg resulteerde in een 12-3 ruststand. Na rust veranderde weinig in het spelbeeld, Togo speelde in de 2de helft  goed en blijf met veel plezier lekker door spelen. De scheidsrechter floot af met een stand van 22-9 en daar viel niks aan af te dingen. Togo 2 pakt belangrijke punten voor het lijfsbehoud en kan met vertrouwen toeleven naar de volgende wedstrijd.

Nu mocht Togo 1 het goede voorbeeld volgen van Togo 2 in een goedgevulde hal. In een beginfase die zeker niet was om over naar huis te schrijven voor beide ploegen. Togo was erg slordig en verspeelde veel ballen en Seolto kon daar weinig tegen over zetten. Dit resulteerde in 1-1 stand na 10 minuten. Daarna pakte Togo licht initiatief en speelde bijna de hele eerste helft met een voorsprong. Het niveau bleef bij beide ploegen echter laag. Togo dacht met een voorsprong de rust in te gaan maar Seolto had een paar goede laatste minuten en ging met een 8-9 voorsprong de rust in. In de tweede helft bleef het lang aan elkaar gewaagd. Langzaam pakte Seolto het initiatief en kwam het meerdere keren op voorsprong. Seolto begon er meer en meer in te geloven en bij Togo zakte het vertrouwen. Toen de laatste 10 minuten in gingen was het eigenlijk gespeeld, een verschil van 3 werd groter en groter. In de laatste fase ging de scheidsrechter van dienst niet helemaal vrij uit, hij onthield beide ploegen( de een wat meer als de ander) van vrijeballen en strafworpen. De scheidsrechter floot af met een eindstand van 16-21 in het voordeel van Seolto. Helaas moet je constateren dat de overwinning van Seolto verdiend was en ze tactisch beter stonden dan wij. Togo ging precies zo staan zoals Seolto dat wilde en speelde ze daarmee in de kaart, toch moet je ook zeggen dat Togo 1 zijn niveau verre van haalde. Daarmee is Seolto naar de middenmoot gekropen en raakt Togo verder achterop.

De volgende wedstrijd (22-1-2019) reist de selectie af naar Korbatjo. Togo 2 kan daar een erg grote stap zetten richting lijfsbehoud als het van concurrent Korbatjo 2 weet te winnen. Togo 1 zal als hekkensluiter moeten stunten tegen de koploper.

De Togonees